تمرکز بانک ملت بر توسعه بانکداری دیجیتال

تمرکز بانک ملت بر توسعه بانکداری دیجیتال

به گزارش رجانیوز، هادی سپانلو درباره مفهوم بانکداری باز یا دیجیتال و ارزیابی مسیر ورود این فناوری نوین بانکداری به کشور اظهار کرد: برای پاسخ به این سوالبانکداری باز یا دیجیتالباید بگویم بانکداری باز یکی از ارکان یا ستونهای (Pillar) بانکداری دیجیتال است. در واقع برای پیاده سازی و اجرای مفهوم بانکداری دیجیتال باید به مفهوم بانکداری باز هم توجه شود. لذا ابتدا باید تعریفی جامع از بانکداری دیجیتال ارائه دهیم.

وی افزود: یکی از ساده ترین و روان ترین تعاریف برای بانکداری دیجیتال عبارت است از: “بهبود ارائه خدمات بانکی و ارتقاء حداکثری کیفیت تجربه مشتری در دریافت خدمات و سرویس های بانکی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های مشتریان و سایر داده های وابسته” به زبانی دیگر بانکداری دیجیتال یعنی ” غنی سازی سرویسهای بانکی از طریق بکارگیری فناوری های دیجیتال”.

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت ادامه داد: بانکداری دیجیتال دارای ارکان و ستونهایی است که برخی از آنها عبارتند از: بانکداری باز ، امنی چنل (Omni Channel)، بانکداری رسانه های اجتماعی، بانکداری در بسته بلاک چین و… پس با توجه به تعریف بانکداری دیجیتال می توان متوجه شد که مفهوم بانکداری باز در راستای ارتقاء کیفیت خدمات بانکی و بهبود تجربه مشتریان با استفاده از فناوریهای دیجیتال تعریف شده است.

سپانلو درباره نقش بازیگران جدید دیجیتال در بانکداری باز گفت: در بانکداری باز، بانکها بخشی از فعالیتهای خود در زنجیره ارزش بانکداری را به سایر بازیگران واگذار می کنند و از جایگاه مدیریت بانک به جایگاه مدیریت اکوسیستم تغییر وضعیت می دهند. به عبارت دیگر با توجه به پیشرفت های فناوری صورت پذیرفته و از جمله امکانات جدید قابل ارائه بر روی گوشی های تلفن همراه بازیگران جدیدی پا به عرصه ارایه خدمات مالی گذاشته اند که این خدمات را با کیفیت بالاتر و تخصصی تر ارایه می کنند، این بازیگران قادرند به طور مثال خدماتی که مشتریان به تفکیک از بانکهای مختلف و به صورت مجزا دریافت می کنند را به صورت یکجا و در قالب یک APP موبایلی به ایشان ارایه دهند و یا بازیگران جدید قادرند مجموعه ای از خدمات غیر بانکی ( نظیر بیمه، فروش بلیط و… ) را در کنار خدمات مالی گردآوری کرده و با هزینه کمتر و دسترسی آسانتر به متقاضیان ارایه کنند.

وی تاکید کرد: این بازیگران جدید جهت انجام برخی امور بانکی در کانالهای ارایه خدمات خود نیازمند دریافت سرویسهایی از بانکها هستند که اصطلاحاً به آنها API می گویند. به طور مثال برای ارایه مشاهده موجودی و یا جابجایی وجه بین دو حساب بانکی و نظایر هم با دریافت API از بانکها این خدمات را در کانال خود ارایه می دهند. بنابراین یکی از اجزاء بانکداری باز هم ارایه API از طریق بانکها به بازیگران جدید خواهد بود .

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت ادامه داد: درخصوص وضعیت فعلی پیاده سازی مفاهیم فوق باید بگویم اقدامات قابل توجهی از سوی نهادهای ذیربط از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت پذیرفته و بانکها فراخور زیرساختهای موجود به آن واکنش نشان داده اند ولی باید توجه داشت که به قول یکی از بزرگان عرصه دیجیتال : ” تغییر سامانه های متمرکز و حرکت به سوی بانکداری دیجیتالی شبیه به تعویض موتور هواپیمای در حال پرواز در ارتفاع ۱۵۰۰۰ متری است …. شما آن را انجام نمی دهید، ولی بسیاری از بانکها دقیقاً همین کار را انجام می دهند”.

مزیت‌های اجرای پروژه بانکداری باز در چیست؟

سپانلو در پاسخ به این سئوال گفت: بهتر است به موضوع به این شکل نگاه شود که اجرای پروژه بانکداری باز و از جمله خدمات Open API یک ضرورت است. در واقع بانکی که نتواند در این عرصه ورود کند احتمالاً در آینده مشتریان خودش را از دست می دهد.

وی افزود: بنابر این باید به این پدیده به شکل یک ضرورت توجه کنیم کما اینکه بانکها قادرند با استفاده از خدمات بانکداری باز نسبت به مدیریت هزینه های خود نیز اقدامهای درخور توجهی انجام دهند و در صورتهای مالی خود شاهد کاهش هزینه های عملیاتی و همچنین زیرساختی باشند. ضمن اینکه خدمات جدید پروژه های بانکداری باز سرفصلهای جدید در کارمزد ایجاد می کند که ممکن است برخی از کارمزدهای موجود را تحت تاثیر قرار داده و یا به طور کل از بین ببرند ولی در مقیاس هزینه درآمد به نظر می رسد به نفع بانک است.

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت با اشاره تغییر در فرآیندهای ارائه خدمات در بانکداری باز اظهار کرد: بانکداری دیجیتال و ارکان آن در واقع عبارتند از تغییر در رویکرد به کسب و کار، تغییر در فرهنگ ارایه خدمات، تغییر در فرآیندهای ارایه خدمات، تغییر در ساختارهای سازمانی و تغییر در روش برخورد با مشتریان. هرآنچه که نیاز است اعم از امکانات سخت افزاری یا نرم افزاری در راستای موارد فوق و با این دیدگاه است. لزوماً سخت افزار و یا نرم افزار جدید باعث تغییر در فرهنگ ارایه خدمات نخواهد شد پس باید با یک نقشه راه درست و استراتژی دیجیتالی شدن حرکت کرد. طبیعتاً در این راه نیازمند سخت افزارها و نرم افزارهای جدید نیز خواهد بود که بسیاری از آنها را می توان در داخل تولید کرد.

اجرای بانکداری دیجیتال در بانک ملت و اقدامات انجام شده

سپانلو با اشاره به اجرای عملیات بانکداری دیجیتال در بانک ملت بیان کرد: بانک ملت از سالیان قبل به این موضوع توجه نشان داده و حسب سوابق و مستندات موجود بیش از دو سال است که پیاده سازی بانکداری دیجیتال از سوی مدیریت محترم عامل بانک به عنوان یکی از هدفهای اصلی تعریف شده است.

وی متذکر شد: در این خصوص هم اکنون اقدامهای زیر ساختی موثری در این زمینه در دستور کار قرار گرفته از جمله طراحی و تولید سامانه متمرکز جدید که با همت و تلاش پرسنل متخصص بانکی و فنی و شرکتهای فناوری محور تحت پوشش بانک در دست اجرا است و همچنین طراحی و تولید سامانه بانکداری مبنی بر شبکه اجتماعی نیز کلید خورده است. کما اینکه در بخش ارایه API ها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار بوده ایم.

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت در بخش پایانی گفتگوی خود درباره مسئله احراز هویت و امضاء دیجیتال هم گفت: بلوغ و رشد بانکداری دیجیتالی به صورت مستمر و گام به گام خواهد بود. به نظر اینجانب بانکها ابتدا این موارد را به صورت محدود و در چارچوب بانک خودشان حل خواهند کرد، آنگاه با استفاده از تجربیات کسب شده و نیاز جامعه نهاد ذیربط به صورت کلان راهکار نهایی را ارایه خواهد کرد.

درصورتی که مطلب مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد از طریق صفحه تماس با ما گزارش دهید.
در صورت ناقص بودن مطلب روی منبع کلیک کنید و مطلب را بصورت کامل بخوانید.


گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است و تمام فرآیند جمع آوری اخبار به صورت خودکار انجام می گیرد. مسئولیت صحت محتوای این خبر بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

روی خط خبر

پربحث ترین ها

دوستان ما