نرگس کیانی: از اسفند ۱۳۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰؛ بیش از ۱۴ ماه است که اهالی تئاتر در چرخه بلاتکلیفی چرخانند و از نفس افتادهاند. . با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، بازشدنها و بستهشدنهای مکرر سالنهای...
نرگس کیانی: از اسفند ۱۳۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰؛ بیش از ۱۴ ماه است که اهالی تئاتر در چرخه بلاتکلیفی چرخانند و از نفس افتادهاند.
با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، بازشدنها و بستهشدنهای مکرر سالنهای نمایش که جان اهل تئاتر به جان صحنههای آن بسته است، چنان جسموجانشان را فرسوده که میتوان تلخاندیشانه از خود پرسید آیا پایانِ تلخِ تعطیلی قطعی به تلخیِ بیپایانِ تعطیلی و بازگشایی مُدام ارجح نبود؟!
شهرام گیلآبادی، نویسنده و کارگردان تئاتر، مدرس دانشگاه و مدیرعامل خانه تئاتر که خود در پی ابتلا به ویروس کرونا، به دشواری سخن میگوید، با توجه به سوال این سوال، گفت: «واقعیت این است که بیبرنامگی در اوج خود است و بیپناهی، موقعیت اهالی تئاتر را دشوارتر نیز کرده است. با توجه به زیرساختهای فرهنگی ناموجود، امکان پیشبینی وضعیتی که تئاتریها اکنون در آن گرفتارند، از اسفند ۹۸ وجود داشت و نکته قابل تامل این که در چنین وضعی اهالی تئاتر علیرغم توانِ بالقوهشان، نه مورد پذیرش واقع شدند و نه از تواناییهایشان بهره گرفته شد و دردناک این که برای گذر از این روزهای سخت نیز یاری نشدند.»
او که صحبتهایش با سرفههای پیاپی همراه بود، با بیان این که به دید میرسد اهالی تئاتر، طعمهاند، توضیح داد: «تئاتریها طعمه سیاستمداران کارنابلد برای عادیسازی شرایط شدهاند. در حالی که اهالی این هنر در دیگر نقاط دنیا براساس ۱ آیندهپژوهی واقعبینانه گام برمیدارند، مسئولین فرهنگی ما که اساسا در جایگاه اشتباهی قرار می دارند و در فرآیندهایی ناقص در راس کار قرار گرفتهاند، با بیسیاستی و بیکیاستی به طعمههایی تبدیلمان کردهاند که نقششان عادی نشان دادن شرایط است.»
کارگردان نمایش «عاشقانههای خیابان» با بیان این که نهاد صنفی خانه تئاتر در روزهای آغازین اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران (IRAN) طی نامههایی جداگانه به رئیسجمهور، معاون اول او و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده بود که با بهرهگیری از تواناییهای بدنه قدرتمند فکری تئاتر طی ۱ هماندیشی برنامهریزی روشنی صورت گیرد، ادامه داد: «چنین کاری انجام نشد و اکنون به نقطهای رسیدهایم که اهالی تئاتر نه تنها در چرخه بلاتکلیفی گرفتار آمدهاند که ناچارند برای امرار معاش جان خود را هم به خطر بیاندازند که معنایش بهخطرافتادن مفهوم توسعه فرهنگی ۱ کشور است.»
مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به اینکه این که آنچه اکنون با آن مواجهایم تنها ۱ ندانمکاری در مدیریت فرهنگی نیست، ادامه داد: «شرایط پیش رو مفهومی جز رهاشدگی را به ذهن متبادر نمیکند. ۱ رهاشدگی جمعی که اهالی تئاتر را مانند بسیاری از مردم در تامین قوت روزانه ناتوان کرده است.»
کارگردان نمایش «آواز از دورترین کرانه مهآلود زمین» با توجه به سوال این سوال که پس از آن که در بهمن ۹۹ خبر راهاندازی فاز نخست تلویزیون تئاتر ایران (IRAN) به عنوان بخشی از «پروژه حمایت از تولید آثار برای عرضه در فضای مجازی» از سوی روابطعمومی ادارهکل هنرهای نمایشی منتشر شد، چه ثمری از آن دید، گفت: «متاسفم که ما برخی مفاهیم را بی آن که به چگونگی عملیاتیشدنش فکر نماییم به صرف دهانپُرکن بودنش، به کار میبریم. اولین سوال من در همان روزها این بود که توضیح دهید تئاتر آنلاین را چه میبینید و چگونه؟ اگر به عنوان بازاری تازه به آن نگاه میکنید آیا برایش بازاریابی کردهاید؟ و اتکاءتان به کدام زیرساخت است؟»
مسئولین فرهنگی با بیسیاستی و بیکیاستی اهالی تئاتر را به طعمههایی تبدیل کردهاند که نقششان عادی نشان دادن شرایط است
او با اشاره به اینکه دستاویز تبلیغاتی بودن چنین ایدههایی گفت: «اگر میخواهیم درصد تاثیر سیاستهای فرهنگی جاری را بدانیم کافیست نگاهی به اقتصاد فرهنگ و هنر و معیشت هنرمندان بیاندازیم تا ببینیم با چه وضعیت اسفناکی مواجهایم.»
گیلآبادی با بیان این که مدیران فرهنگی بسیاری از کشورها براساس لحظه و آن، از توانمندی اهالی هنر و مرجعیت آنها برای بیان آموزشهایی عمومی در بسترهای متعدد جهت آگاهسازی مردم بهره بردهاند، اضافه کرد: «حال آن که هنرمندان ما که تنها به مدد خلاقیت خود و با بهرهگیری از امکانات شخصی و آنچه سوشال مدیا در اختیارشان گذاشته است به کار پرداختند هیچ حمایتی ندیدند و صرفا بخشی از آنها با وعده دریافت اعانههایی در نقش مُسَکِن دستاویز شعار تبلیغاتی مدیران شدند که حاصل نگاهی شرمآور است.»
او با اشاره به اینکه پیشنهاد راهاندازی صندوق کارآفرینی تئاتر برای حمایت از خلاقیتهای تئاتری در دوران کرونا که طرح آن به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور داده شد اما مسکوت ماند، گفت: «ایشان قول دادند که حمایت خواهند کرد اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد.»
گیلآبادی در پایان گفت: «به دید میرسد سیاستگذاران ما با اندیشهای کارمندی اساسا در صدد بهرهگیری از توان اهل فرهنگ و هنر برای عبور از انسدادهایی که خود توان عبور از آنها را ندارند، نیستند که نمایانگر عدم توجه و عدم اطمینان به نخبگان جامعه است. متاسفم که اگر بخواهیم با همین فرمان حرکت نماییم روزهای روشن در انتظارمان نخواهد بود.»
۵۷۲۵۹
خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانه ورود به ماه ضیافت الهی این پایگاه ۱۴۰۰/۰۱/۱۹ گزیده بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره اهمیت این ماه و راهکارهای...
ارسال توسط : میزان آنلاین. بخشی از اظهارات او را می خوانید:. . . . *در ۱ دهه اخیر رئیسجمهور، مجلس، شوراهای شهر و روستا، با گذشت هر دوره انتخاباتی بیتحرکتر و بیاثرتر میشوند.نتیجه اینکه تغییر و رفتوآمد کارگزاران تغییر...
ارسال توسط : خبر آنلاینخبرگزاری میزان - بنا به اعلام پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانه ورود به ماه ضیافت الهی این پایگاه ۱۴۰۰/۰۱/۱۹ گزیده بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره اهمیت این ماه و راهکارهای...
ارسال توسط : میزان آنلاینمقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان نکاتی را پیرامون انتخابات و اهمیت آن فرمودند و از جمله به جایگاه و مسئولیت سنگین و نقش بیبدیل رئیسجمهور اشاره کردند تا افرادی ناآگاهانه و بدون ارزیابی خود نامزد...
ارسال توسط : الفاین پرونده خبرآنلاین، پیشکشی ست به مناسبت روز چهارم « ماه » خواندن «او». . ماهی که قرار است قوی شویم برای انجام امر «او» و چشیدن طعم شیرینی یاد او در جان آدمی. . بگذار بگذریم. می دانی که چه دست ها و...
ارسال توسط : خبر آنلاین